Znane nie znaczy klasyczne

znane gry planszoweTematyka gier planszowych jest ostatnio w Polsce niezwykle popularna. Tytuły, które znają jeszcze nasi dziadkowie takie jak Chińczyk, Halma czy klasyk wszechczasów jakim są szachy, są w coraz większym stopniu zastępowane nowymi, znacznie bardziej kolorowymi i wciągającymi pozycjami. W latach 90tych na popularności zyskała seria Monopoly oraz jej odmiany, a wieczorne spotkanie ze znajomymi bardzo często odbywało się w towarzystwie charakterystycznej planszy i sztucznych banknotów. Podobną popularnością cieszyły się i cieszą nadal Scrabble, które trafiły szczególnie do odbiorców, którzy ponad umiejętności ekonomiczno-strategiczne cenili sobie zdolności językowe i taktykę osiągania mnożników na planszy.

Rozwój w czasie i nowe tytuły

Jak się okazuje, w kilku ostatnich latach, oprócz wymienionych wyżej, do miana pretendentów do tytułu najpopularniejszej gry wychylać głowy zaczęły również inne pozycje, a wśród nich na uwagę zasługują szczególnie takie gry jak "Carcassonne", "Osadnicy z Catanu", "Talisman: magia i miecz" czy "Taboo". Są to zaledwie przykładowe, bardziej znane gry planszowe, o których mówi się najgłośniej. Wszystkie tytuły to pozycje przeznaczone dla 2-4 graczy, choć każda podejmuje inne wątki i cechuje się innym typem rozgrywki. Cechą która w największym stopniu łączy gry planszowe jest element losowości uzyskiwany poprzez rzut kośćmi. Wiele jednak tytułów współczesnych jest wykonywana tak, aby wpływ losowości minimalizować i zdawać się bardziej na taktykę i myślenie graczy. Najlepszym przykładem takiego podejścia jest seria Carcassonne. W przypadku gier przygodowych losowości jednak wyeliminować się nie da i dotyczy ona zarówno występowania kostek (najczęściej więcej niż sześciościennych) oraz losowania innych elementów jak karty zdarzeń czy też umiejętności naszego bohatera. Najistotniejsza jest tematyka, którą gra podejmuje oraz towarzystwo w jakim gramy, gdyż od niego zależy czy wybierzemy grę o prostych zasadach, a jednak modyfikowalną i grywalną przez długi czas dającą nam rozrywkę logiczną, czy też zagłębimy się w złożony świat zasad i opisów, w którym odnajdziemy również rozbudowaną fabułę i gra stanie się dla nas tym czym dla innych książka czy telewizja.