Prawidłowa diagnoza szerokopasmowej sondy lambda

Jak każdy inny element wchodzący w skład samochodu tak samo i szerokopasmowa sonda lambda może ulec pewnej awarii i uszkodzeniu co spowoduje błędne działanie i funkcjonowanie auta. W takiej sytuacji należy oczywiście wymienić sondę na nową. Jednak nie zawsze małe awarie zmuszają do ostatecznej wymiany całego elementu. Czasem jest to tylko niewielki błąd, który można łatwo naprawić. Jak, więc prawidłowo diagnozować stan sondy szerokopasmowej? Wyjaśnione to zostało poniżej.

Skuteczna diagnoza – jak jej dokonać?

Tak naprawdę nie każdy właściciel samochodu zdaje sobie sprawę, że szerokopasmowa sonda lambda to bardzo ważny element każdego auta. Jest ona niezbędna do prawidłowej pracy silnika, a jednocześnie jest to element, który tak jak i każdy inny może ulec zużyciu. Właściwa diagnoza sondy pozwala na rozpoznanie jej stanu i podjęcie decyzji o koniecznej wymianie lub jedynie naprawie. Oczywiście takiej diagnozy ciężko będzie dokonać przeciętnemu kierowcy na własną rękę. Stąd też należy udać się do doświadczonego mechanika. Jak dokonuje się takiej diagnozy? Należy po prostu wymontować szerokopasmową sondę lambda, a następnie dokładnie ją obejrzeć.

Najwięcej uwagi należy poświęcić komorze pomiarowej, która to właśnie najczęściej ulega awariom. Bardzo ważne jest by mechanik sprawdził dokładnie napięcie referencyjne na wtyczce przyłączeniowej do sondy po jej odłączeniu. Następnie należy sprawdzić także częstotliwość sygnału oraz napięcie sondy. Konieczne jest również przyjrzenie się grzałce oraz ogólnemu wyglądowi szerokopasmowej sondy lambda. W przypadku takiej sondy takie oględziny są jednak niewystarczające. By móc prawidłowo zdiagnozować problem niezbędne jest również skorzystanie ze specjalnego oprogramowania i urządzeń służących do testowania sond szerokopasmowych. Jedynie wtedy można poznać pełen obraz uszkodzenia czy awarii.

Jakie mogą być przyczyny awarii sondy?

Do najczęstszych przyczyn niszczenia i zużywania się sond lambda szerokopasmowych należy przede wszystkim przegrzanie lub zbyt długi okres użytkowania. Gdy po kilku latach użytkowania samochodu sonda zaczyna szwankować, a my to ignorujemy po pewnym czasie ulegnie ona w stu procentach stałej awarii.

Przyczyną uszkodzeń i błędnego działania może być także zanieczyszczenie, a także przerwanie ciągłości kabla. Nierzadko jest to także wynik niskiej i złej jakości samej sondy. Aby wymienić sondę na nową należy zawsze używać wysokiej jakości jednakowych typów i rodzajów sond. Dodatkowo aby szerokopasmowa sonda lambda funkcjonowała jak należy i przetrwała długi czas ważne jest jej odpowiednie użytkowanie i regularne kontrolowanie jej stanu.