Kompresory i podstawowe różnice między nimi

Sprężarki tłokowe (inaczej znane jako kompresory) są nadal najbardziej rozpowszechnionym rodzajem w branży usług motoryzacyjnych, w tym na stacjach paliw czy w pomocy drogowej. W przypadku większości tych usług stosunkowo niskie zapotrzebowanie nie wymaga bardziej zaawansowanego rozwiązania – dlatego, opcje tłokowe wydają się jak najbardziej opłacalnym wyborem. Jednak warsztaty samochodowe zazwyczaj zużywają znacznie większej ilości sprężonego powietrza i mają wyższe wymagania w zakresie jakości powietrza niż inne firmy świadczące usługi motoryzacyjne. Pod tym względem kompresory tłokowe czasem wydają się nie być wystarczające.

Sprężarka tłokowa – wystarczy?

Dzisiaj wielu właścicieli samochodów odkrywa, że mają podobne zapotrzebowanie na sprężone powietrze co w większych zakładach przemysłowych, a kompresory śrubowe oferują znaczne korzyści. Zapewniają wyjątkowo niezawodne zasilanie czystym, suchym sprężonym powietrzem. Może to nie być tak istotne dla ogólnej naprawy, ale naprawa samochodu po kolizji wyróżnia się tutaj koniecznością zastosowania czegoś bardziej zaawansowanego, ponieważ na produkt końcowy wpływa bezpośrednio sama jakość powietrza. Dkompresor tłokowyecydując się między kompresorami śrubowymi i tłokowymi, należy wziąć pod uwagę cykl pracy i wydajność, wydajność energetyczną, jakość powietrza, konserwację i koszty instalacji. Warto także zajrzeć tutaj: https://www.dowarsztatu.com/Kompresor-tlokowy-czy-srubowy-ktory-lepszy-news-pol-1488447424.html jest to bardzo dobre porównanie możliwości obu rozwiązań.

Cykl obciążenia i przepływ kompresorów

Ważną różnicą między kompresorami tłokowymi i śrubowymi jest ich cykl pracy. Cykl roboczy to procent czasu, w którym kompresor może pracować bez ryzyka przegrzania i nadmiernego zużycia. Kompresor tłokowy może zapewnić odpowiedni przepływ przez krótki czas, ale należy wziąć pod uwagę jego dopuszczalny cykl roboczy. Większość małych kompresorów tłokowych ma dopuszczalny cykl roboczy od 60 do 70%. Z tego powodu kompresory tłokowe są zwykle nad wymiarowe, aby umożliwić okresowe wyłączanie i chłodzenie z powodu stosunkowo wysokich temperatur roboczych. Nawet przy odpowiednim przechowywaniu powietrza może to powodować problemy z wydajnością. Kompresory śrubowe mają 100% dopuszczalny cykl pracy i działają w sposób ciągły, jeśli zajdzie taka potrzeba. Jest to możliwe, ponieważ są chłodzone cieczą, gdzie płyn ten spełnia cztery ważne funkcje: nawilża łożyska w pompie, usuwa zanieczyszczenia z powietrza, tworzy niezużywające się uszczelnienie pomiędzy wirnikami i obudową oraz usuwa ciepło generowane przez kompresję jako część termostatycznie kontrolowanego obiegu płynu.